/ 19.00 PIN PARK / 20.00 JAMES HEATHER / 21.00 JACASZEK/WESOŁOWSKI / 22.00 KAITLYN AURELIA SMITH / 22.00 DTEKK (DJ) / 23.00 NORMAL BIAS
PIN PARK
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 19.00
miejsce | ECS, ogród zimowy
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Zarówno nazwa projektu, jak i tytuł debiutanckiej płyty duetu sformowanego przez Macieja Polaka i Macieja Bączyka to słowa-klucze do odczytania i zrozumienia ich muzyki. Pin Park to dwóch miłośników syntezatorów analogowych. Pierwszy z nich, Maciej Bączyk – znany jest z udzielania się w grupach, takich jak Robotobibok czy Kristen, drugi – Maciej Polak, kolekcjoner i jedna z niewielu w Europie osób zajmująca się renowacją tego sprzętu, z racji ogromnej wiedzy na temat tych instrumentów uchodzi w środowisku za legendę. Obaj są użytkownikami syntezatorów EMS, rzadkich i nietypowych tak ze względu na budowę (system podzespołów łączony jest w nich za pomocą szpilek), jak i szerokie brzmieniowe możliwości.
– Synthi jest kompletnym instrumentem muzycznym, tak samo jak kompletna jest np. wiolonczela. Po prostu trzeba nauczyć się na niej grać i ciągle się rozwijać – opowiada Maciej Polak. – Uważam, że to bardzo ciekawy instrument, który ma mnóstwo do zaoferowania i cały czas zaskakuje.
Jako Pin Park panowie pełnymi garściami czerpią z krautrocka i niemieckiej eksperymentalnej elektroniki lat 70. Korzystając z oryginalnego instrumentarium, rozpościerają szerokie spektrum analogowych brzmień, generując muzykę pełną melancholii i wyciszenia, zbudowaną na pętlach rozwijających się motywów, przeszytą mnóstwem detali i dźwiękowych niuansów. Mimo iż Pin Park to duet w pewnym stopniu improwizujący, a debiutancka płyta duetu „Krautpark” powstała w efekcie spontanicznej sesji, ich kompozycje to zamknięte całości, które złożyły się na jeden z najciekawszych albumów eksperymentalnych pierwszej połowy 2017 roku.
Skład
Maciej Bączyk – syntezator EMS Synthi AKS
Maciej Polak – syntezator EMS Synthi AKS
JAMES HEATHER
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 20.00
miejsce | ECS, audytorium
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | bilet wspólny na oba koncerty wieczoru: 40 zł → eventim.pl + kasy biletowe ECS
Pianista James Heather należy do coraz odważniej dochodzącej do głosu nowej szkoły instrumentalistów postklasycznych, swobodnie i umiejętnie poruszających się między kameralistyką a ilustracyjną muzyką filmową. Jego twórczość można umieścić w kontekście dokonań poruszających się w podobnych obszarach artystów, takich jak Max Richter, Ben Lukas Boysen czy Jóhann Jóhannsson. Minimalistyczne kompozycje Heathera to muzyka wolnej ekspresji – płynąca lekkim strumieniem i wykorzystująca wszystkie rytmiczne, tonalne i melodyczne możliwości, jakie daje fortepian. Czerpiąc z całego wachlarza dostępnych stylistyk, angażuje szeroki zakres emocji, choć bliżej mu do pogodnej refleksji niż penetrowania zasnutych mrokiem przestrzeni.
Publiczność festiwalu Solidarity of Arts będzie jedną z pierwszych, która usłyszy na żywo muzykę z debiutanckiej płyty pianisty. Pierwsza z serii EP-ek ukazała się 9 czerwca 2017 roku, zaś pełen materiał zapowiadany jest na lato tego roku.
Skład
James Heather – fortepian
JACASZEK/WESOŁOWSKI
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 21.00
miejsce | ECS, audytorium
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | bilet wspólny na oba koncerty wieczoru: 40 zł → eventim.pl + kasy biletowe ECS
Michał Jacaszek i Stefan Wesołowski to znaczące nazwiska na współczesnej mapie kompozytorów postklasycznych, czyli twórczo czerpiących z dorobku szeroko pojętej muzyki klasycznej. Obaj przekraczają granice gatunkowe, łącząc klasyczne, akustyczne instrumentarium z elektroniką, nagraniami terenowymi oraz samplami wokalnymi, czerpiąc inspirację z natury, sztuki sakralnej, filmu czy literatury i klasyków muzyki. Współpracują z zagranicznymi wytwórniami i zapraszani są na sceny europejskich i światowych festiwali muzycznych. Prócz nagrywania albumów autorskich artyści współpracują z reżyserami filmowymi i teatralnymi, choreografami czy poetami. Projekt w ramach festiwalu SOLIDARITY OF ARTS nie jest pierwszą wspólną inicjatywą obu twórców. Wesołowski jest autorem partii instrumentalnych na płytach Jacaszka („Treny” z 2008 roku i „Pentral” z 2009 roku), wspólnie tworzyli także muzykę do spektaklu telewizyjnego „Golgota wrocławska” (2008) oraz filmu „Sala samobójców” (2011).
Obaj artyści wydali ostatnio swoje kolejne albumy. Tegoroczny album „Kwiaty” Jacaszka, inspirowany twórczością XVII-wiecznego angielskiego poety i pastora – Roberta Herricka, ukazał się nakładem amerykańskiej oficyny Ghostly International. Stefan Wesołowski właśnie wydał swoją trzecią autorską płytę „Rite to the End”, odwołującą się do „Święta Wiosny” Igora Strawińskiego. Album ukazał się nakładem francuskiej oficyny Ici d’ailleurs we współpracy z Mute Song, reprezentującą takich artystów jak: Swans, Resina, Ben Frost czy Nick Cave. Odzew branży świadczy dobitnie o tym, że obaj znajdują się w szczycie artystycznej formy…
Choć obecnie każdy z nich podąża własną ścieżką twórczą, Stefan Wesołowski i Michał Jacaszek ponownie łączą siły, by dla festiwalu Solidarity of Arts, którego tegorocznym hasłem przewodnim jest Pokój, stworzyć projekt specjalny.
– Zdecydowaliśmy się nie nawiązywać do wydarzeń z historii i polityki, dat czy postaci, które były orędownikami pokoju na przestrzeni wieków. Nie odwoływać się do ideologii i światopoglądów, nawet najszlachetniejszych. Chcemy ideę pokoju potraktować uniwersalnie, wrócić do pojęć uniwersalnych i wyrazić je językiem muzyki: pogodzić dysonanse, znaleźć współbrzmienia, zharmonizować czasem krańcowo różną charakterystykę instrumentów. Bo współżycie przeciwieństw to właśnie pokój – mówią artyści. – Kompozycje będą wynikiem konfrontacji przestrzeni elektronicznych z klasycznym instrumentarium, której efektem ma być harmonijna, muzycznie logiczna forma.
W utworze ma wybrzmieć dziesięć instrumentów: kwartet niskich instrumentów drewnianych – kontrafagot, fagot, klarnet basowy, basethorn, klasyczny kwartet smyczkowy, perkusja oraz zestaw instrumentów elektronicznych.
Skład
Stefan Wesołowski – kompozycje, aranżacja zespołu instrumentalnego, kierownictwo muzyczne
Michał Jacaszek – kompozycje, aranżacja przestrzeni elektronicznych
kwartet instrumentów dętych
kwartet smyczkowy
instrumenty perkusyjne
KAITLYN AURELIA SMITH
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 22.00
miejsce | ECS, ogród zimowy
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Amerykanka Kaitlyn Aurelia Smith przygodę z muzyką zaczynała z myślą o grze na gitarze i pianinie. Potem w college’u liderowała indie-folkowej grupie Ever Isles. Wszystko się zmieniło, gdy studiującej wówczas kompozycję i inżynierię dźwięku w Berklee College of Music artystce sąsiad pożyczył syntezator Buchla 100.
– Tworzenie dźwięku na tym sprzęcie tak mnie zafascynowało, że natychmiast zarzuciłam pracę nad drugą płytą mojego zespołu – opowiada Kaitlyn.
Rozpoczynając eksperymenty z rytmicznymi schematami i pulsującą melodyką, zaczęła wykrawać własny, bujny i ekscytujący świat muzyczny. Kaitlyn – pochodząca z oddalonej od cywilizacji wyspy Orcas w stanie Waszyngton, na samym północno-zachodnim krańcu USA, przy granicy z Kanadą – od dzieciństwa miała bliski kontakt z naturą, harmonijna żywotność tamtej okolicy przeszywa jej muzykę na wskroś. Nic dziwnego, że jej autorytetami są tacy artyści jak: Sade, której słynną balladę „By Your Side” nagrała w ramach zapowiedzi festiwalu Solidarity of Arts.
– „Lovers Rock” był albumem, który towarzyszył mi najczęściej w czasie, gdy w wieku 15 lat zdecydowałam, że będę pisała piosenki. Sade zawsze była moją ulubioną wokalistką. Jest tak przejmująca, szczera i prawdziwa… Dla mnie jej głos szybuje naturalnie ponad rodzajami, gatunkami – i to jest ta jakość, którą chciałabym, śpiewając, uzyskać.
Ostatnim pełnym albumem Kaitlyn Aurelii Smith jest „Ears”, wydany przez niezależną wytwórnię Western Vinyl. „To może być ostateczny przebój sezonu” – twierdzi Raymond Cummings ze „Spin Records”. „Decyzja o zaufaniu własnej podświadomości zaowocowała tym, że oto obcujemy z doskonałym obrazem pobudzonej wyobraźni Kaitlyn Aurelii Smith” – recenzował „Clash Magazine”, a Mary Anne Hobbs z BBC Radio 6 Music poświęciła 12 minut cennego czasu antenowego, aby w całości zagrać utwór „Existence In The Unfurling”.
Skład
Kaitlyn Aurelia Smith – syntezator Buchla Music Easel, instrumenty midi
DTEKK (DJ)
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 22.00
miejsce | ECS, przy fontannie
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Człowiek instytucja na polskiej scenie muzyki elektronicznej: DJ, promotor i aktywista na rzecz kultury. Gra wyłącznie z płyt winylowych, jego sety z jednej strony prezentują szeroki przekrój tego, co najlepsze w muzyce techno, z drugiej – jest fanem electro, disco, italo i ambientu.
Dtekk jest także współtwórcą kolektywu Technosoul i jednym z autorów jego sukcesu: wielu imprez, na których grali wybitni artyści z całego świata, oraz poszerzenia działalności kolektywu o wytwórnię. Technosoul może pochwalić się już kilkoma wydawnictwami winylowymi, a to dopiero początek.
Najważniejszym osiągnięciem w działalności Dtekka wydaje się Up To Date Festival, którego jest pomysłodawcą i dyrektorem programowym. Jakby tego było mało, to Dtekk stoi za wieloletnimi imprezami cyklicznymi, takimi jak: Pozdro Techno, Salon Ambientu, Ambient Park, Secret Location, które odbywają się w całej Polsce.
NORMAL BIAS (LIVE SET)
termin | 26 sierpnia 2017, sobota, godz. 23.00
miejsce | ECS, przy fontannie
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Normal Bias tworzy dwóch dobrych przyjaciół – Yac i 77. Obaj wspólnie przeżyli punkową rebelię, inhalację oparami death metalu, upadek muru berlińskiego. Zbuntowane czasy transformacji przefiltrowali przez tradycję dubu, którego brzmieniu pozostali wierni do dziś. Z osobna obaj zawsze byli powszechnie szanowani na polskiej scenie dub/dub techno – teraz łączą siły, umiejętności i sprzęt, aby ująć na nowo dziedzictwo Studio One i berlińskiej wytwórni Chain Reaction.