25/08/2017

/ 19.00 MAMMAL HANDS              / 20.00 PENGUIN CAFE                 / 21.30 FOREST SWORDS           / 22.00 BURN REYNOLDS (DJ)    / 23.00 ZURA (LIVE/DJ)

MAMMAL HANDS

termin | 25 sierpnia 2017, piątek, godz. 19.00
miejsce | ECS, ogród zimowy
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Brytyjskie trio, współtworzone przez braci Nicka (fortepian) i Jordana (saksofony) Smartów oraz perkusistę Jesse’ego Barretta. Choć Mammal Hands inspirują się gigantami jazzu, takimi jak John Coltrane, Miles Davis i Pharoah Sanders, określenie ich mianem jazzmanów byłoby zbyt daleko idącym uproszczeniem. W rezygnacji z basowego pulsu słychać w przestrzennym brzmieniu zespołu wyraźny hołd dla muzyki współczesnej, ambientu i elektroniki. Kompozycje zdradzają wpływy europejskiego minimalizmu, można znaleźć w nich nastrojową ekspresję saksofonowych fraz, przywołującą sound wielkich spiritual jazzu oraz delikatnie artykułowane struktury rytmiczne, w których pojawiają się echa tradycji południowoazjatyckiej kultury Sufi czy transowej muzyki afrykańskich szamanów. Nietypowe zestawienie instrumentów, taneczny trans, liryka i jazz to cztery czynniki spojone w wyjątkową propozycję muzyczną, dzięki której występu tria Mammal Hands pominąć nie wypada.
Koncert Mammal Hands będzie polską premierą materiału z najnowszego albumu grupy – „Floa”, który ukazał się 27 maja 2016 roku. Jego producentem jest wschodząca gwiazda brytyjskiej sceny muzycznej, trębacz i kompozytor Matthew Halsall. Jednocześnie na jesień 2017 zapowiadany jest kolejny album grupy.
Skład
Nick Smart – klawisze
Jordan Smart – saksofony
Jesse Barrett – perkusja, tabla

PENGUIN CAFE

termin | 25 sierpnia 2017, piątek, godz. 20.00
miejsce | ECS, audytorium
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | bilety: 40 zł → eventim.pl + kasy biletowe ECS
Historia Penguin Cafe nie należy do tych zwyczajnych. Zespół został powołany do życia w 2009 roku przez Arthura Jeffesa, syna Simona – gitarzysty, kompozytora i lidera avant-popowej Penguin Cafe Orchestry, przez dwie i pół dekady (od 1972 roku do śmierci artysty w 1997 roku) działającej aktywnie na brytyjskiej scenie muzycznej. Biorąc na siebie rolę sukcesora i podejmując podstawowe założenia artystyczne kolektywu ojca, Arthur – równie jak on zdolny kompozytor i multiinstrumentalista – prowadzi subtelną ponadgatunkową żonglerkę muzyczną, opartą na akustycznej quasi-jazzowej kameralistyce, awangardzie i etno z całego świata – od północnoamerykańskiego bluegrassu przez liczne wpływy muzycznych tradycji krajów Ameryki Południowej po Afrykę. Ucieczkę od sztywnych ram muzyki klasycznej z jednej strony i ograniczeń rocka z drugiej Jeffes junior znajduje już jednak nie – jak to było w przypadku Orchestry – wyłącznie w ożywczym powiewie folku, a dorzuca od siebie elementy bardziej współczesne i sobie właściwe. Materiałem ze świeżo wydanego trzeciego albumu Penguin Cafe, „The Imperfect Sea”, grupa wchodzi w nowy rozdział, nieco wyraźniej odchodząc od prostej kontynuacji działań Orchestry w stronę poszukiwania własnego języka. Obok kompozycji autorskich pojawiają się tu więc covery grup Kraftwerk czy Simian Mobile Disco.
– Chcieliśmy, aby muzyczny świat był rozpoznawalny dla publiczności przyzwyczajonej do nagrań klubowych, ale oczywiście nie kosztem naszego wykreowanego już stylu. Dźwięki elektroniczne wymieniliśmy na akustyczne: pady na smyczki, syntezatory na preparowane pianina, a analogowe drony na pętle naturalnego pogłosu powstałe w pudle rezonansowym fortepianu – opowiada o pracy nad płytą sam Arthur Jeffes.
W nagraniach do albumu „The Imperfect Sea” wziął udział 11-osobowy zespół dysponujący osobliwym zestawem instrumentów. Obok typowych, takich jak fortepian, kontrabas czy smyczki, pojawiają się także celesta, harmonium, shruti, gitary khono i cuatro oraz liczne perkusjonalia. Wielu z tych muzyków pojawi się na scenie Europejskiego Centrum Solidarności, by zaprezentować swoisty świat osobny, wykreowany przez Simona i Arthura Jeffesów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że relaksująca, lekka i jedyna w swoim rodzaju muzyka Penguin Cafe przyprawi was o estetyczne przeżycia, których zawsze oczekiwaliście, nawet o tym nie wiedząc.
Skład
Arthur Jeffes – fortepian, fisharmonia, dulcyton, perkusjonalia, melodyka, gitara khono
Andy Waterworth – kontrabas, gitara basowa
Cass Browne – perkusjonalia
Clementine Browne – skrzypce
Oli Langford – altówka, skrzypce
Rebecca Waterworth – wiolonczela, perkusjonalia
Darren Berry – skrzypce, perkusjonalia

FOREST SWORDS

termin | 25 sierpnia 2017, piątek, godz. 21.30
miejsce | ECS, ogród zimowy
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
Niewielu artystów potrafi w swojej muzyce łączyć sprzeczności w sposób, w jaki robi to Matthew Barnes, ukrywający się za nazwą Forest Swords. Jego przepełniona tajemniczością elektronika w pełni oddaje rozedrganego ducha dzisiejszych, niepewnych czasów. Z charakteru jest równie mechaniczna, co ludzka. Z jednej strony uderza zagęszczeniem dusznej atmosfery, z drugiej ujmuje otwierającymi przestrzeń dźwiękowymi pejzażami. Z klaustrofobii naturalnie przechodzi w przynoszące nadzieję uwolnienie. Choć na podstawowym poziomie Forest Swords to muzyka klubowa, gdzie główne role grają sample, postrzępiony hip-hop, elektroniczne drony, house i dub, to grzmot i stukot beatów, pocięte i zdekonstruowane partie wokalne rodem z R&B brzmią tu organicznie i rezonują głęboko, równie silnie eksponując humanistyczny wymiar utworów Barnesa. Orkiestrowe podejście do aranżacji, odkrywczość brzmieniowa i dbałość o artystyczny wyraz swojej twórczości – Matthew Barnes nad projektami pracuje długo i nagrywa stosunkowo rzadko, w maju 2017 roku ukazała się dopiero druga jego długa płyta na przestrzeni ośmiu lat pracy – czynią z niego twórcę godnego miana pełnowymiarowego kompozytora muzyki elektronicznej. Pewnie dlatego artysta konsekwentnie pnie się w górę, zdobywając uznanie wykraczające coraz dalej poza kręgi odbiorców zainteresowanych tego rodzaju estetyką.
Skład
Matthew Barnes – instrumenty midi, gitara, kompozycja
James Freeman – instrumenty midi, gitara

BURN REYNOLDS (DJ)

termin | 25 sierpnia 2017, piątek, godz. 22.00
miejsce | ECS, przy fontannie
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
DJ, kompozytor, organizator, poszukiwacz zaginionych pereł. To również dzięki niemu, jako członkowi kolektywu didżejskiego Soul Service, doszło do ukazania się zbierającej pozytywne recenzje na całym świecie serii wydawniczej „Polish Funk”, prezentującej mało znane utwory z archiwów polskiej fonografii. Grywał w Rosji, Francji, Izraelu, Wiedniu, Londynie, Birmingham oraz na Litwie, a jego muzyczne sety otwierały wiele festiwali filmowych i teatralnych, m.in. dwie edycje Planet Doc Review, Warszawskie Spotkania Teatralne, Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni.

ZURA (LIVE/DJ)

termin | 25 sierpnia 2017, piątek, godz. 23.00
miejsce | ECS, przy fontannie
adres | Gdańsk, pl. Solidarności 1
wstęp | wolny
DJ, producent, promotor, kosmonauta in spe. Członek kolektywu didżejskiego Soul Service, w trakcie przygotowywania długogrającego debiutu. Jego set to połączenie live actu z DJ setem (gramofony + sampler). Swoją muzykę tworzy, miksując sample wyciągnięte z własnej kolekcji winyli, jazzowe partie perkusyjne i dźwięki starych analogowych instrumentów klawiszowych. Saksofony na jego zapowiadającą longplay ZURA EP nagrał Gerard Lebik, a całość ma przywoływać klimat filmowych soundtracków.