Nie mamy przepisu na utrzymanie pokoju czy zaprowadzenie go tam, gdzie giną ludzie. Na czas festiwalu SOLIDARITY OF ARTS w białej kartce papieru – pogniecionej, zmiętej, ale wciąż jeszcze całej w swej strukturze – chcemy widzieć stan relacji między państwami, narodami, kulturami, który wciąż pozwala mieć nadzieje na utrzymanie jedności. Europa i świat zmieniają się na naszych oczach, a najważniejsze wartości społeczne, jak wspólnota, zaufanie, solidarność, bezpieczeństwo… tracą na znaczeniu.
Mimo dzielących różnic, patrzenia w przeciwnych kierunkach i różnego interpretowania codzienności chcemy mieć poczucie, że to od indywidualnej decyzji każdego z nas zależy, czy będziemy mogli utrzymać tę białą kartkę w całości.
Pozwólcie Państwo zaprosić się do dialogu z wizjami artystów, którzy namysłowi poddali POKÓJ, będący bohaterem tegorocznej edycji festiwalu Solidarity of Arts.
Do stworzenia pokojowego świata z papieru zaprosiliśmy kolektyw Paper Heroes, czyli Karolinę Pawłowską i Magdalenę Major, które na co dzień tworzą scenografie do wystaw, filmów, sesji fotograficznych i przestrzeni kreatywnych. Co jest dla nich najważniejsze? Oczywiście papier! A można z niego stworzyć prawdziwe cuda.

Motyw  białej pogniecionej kartki stał się punktem wyjścia do zaprojektowania formy, która będzie motywem przewodnim koncepcji wizualnej instalacji artystycznej, towarzyszącej wydarzeniom festiwalu Solidarity of Arts. Jest też interpretacją idei pokoju by Paper Heroes.

Papier jako materiał scenograficzny jest mocno związany z miejscem – Europejskim Centrum Solidarności – utrwalającym pamięć o jednym z największych ruchów pokojowych XX wieku na świecie, ruchu Solidarności. Pokojową formą walki z niesprawiedliwością była papierowa amunicja – ulotki, książki niedopuszczone przez cenzurę do publicznego obiegu, przekazywane z rąk do rąk, pozwalające na kształtowanie niezależnych poglądów w dobie cenzury i komunistycznej propagandy. Rolę papieru dla przemian demokratycznych w Polsce pokażemy na wystawie PAPIER, prezentując papierowe archiwalia i fotografie z zasobów ECS. Koncepcję artystyczną wystawy stworzył gdański artysta Mirosław Miłogrodzki.

Inne zadanie artystyczne otrzymał Robert Sochacki, twórca instalacji interaktywnych, malarz wideo, który tworzy wielkoformatowe projekcje prezentowane w niezależnych autorskich galeriach, podczas wydarzeń artystycznych w Polsce i na świecie oraz na festiwalach muzycznych i street art. Wielokrotnie nagradzany absolwent gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych stworzy na fasadzie budynku ECS wizualną, wielowymiarową opowieść o tym, co dzieje się wokół nas. Poprzez swoje dzieło odpowie na pytanie, jak rozumie pokój. Instalację zobaczymy w weekend 25–27 sierpnia i 30 sierpnia.

Inspiracją do stworzenia dwóch instalacji artystycznych przez gdańskie artystki wizualne – Kamilę Chomicz i Lucynę Koledno – jest fenomen Expat Philharmonic Orchestra. Ta orkiestra symfoniczna stała się symbolem naszych niespokojnych czasów, tworzą ją bowiem artyści pochodzący z Syrii, Egiptu, Tunezji, Turcji – muzycy-uchodźcy z krajów ogarniętych konfliktami, w tym wojnami, i muzycy-migranci poszukujący bezpiecznego miejsca na ziemi. Expat Philharmonic Orchestra gra na co dzień w filharmoniach całej Europy. Kamila i Lucyna rozmawiały z muzykami orkiestry i przedstawią nam ich opowieści w formie dwóch instalacji – audio i wideo.